Pedagog poleca
Kanał YouTube

 

Wszyscy w obliczu zaistniałej sytuacji potrzebujemy wsparcia by przyzwyczaić się do zmiany. Zmiana jest procesem, a mózgu nie oszukamy, dlatego naturalne jest, że rodzą się w nas dorosłych i dzieciach, różne emocje...

...często skrajne, co skutkuje licznymi napięciami na płaszczyznach: rodzic – dziecko, dziecko – dziecko, rodzic – rodzic , nagle wszyscy są w domu przez cały dzień i chcemy czy nie dzielimy ze sobą przestrzeń.

W związku z tym my dorośli powinniśmy podjąć próbę zrozumienia rodzących się w naszych dzieciach emocji i frustracji, wspierać ich, szukając rozwiązań. Młodzi ludzie zostali z dnia na dzień osamotnieni w swojej rówieśniczej przestrzeni. Nie bójmy się z nimi rozmawiać o emocjach i nie oceniajmy ich, ale dawajmy dzieciom, a także i sobie prawo do odczuwania smutku, żalu, a może nawet frustracji. Dajmy im przestrzeń i współodczuwajmy, szukając pozytywów we wspólnym byciu w domu. Dzieci same nie znajdą rozwiązań, jeśli nie będziemy im wskazywać drogi, i my dorośli - rodzice będziemy dla nich drogowskazem. Człowiek, żeby się rozwijać potrzebuje pozytywnych wzmocnień, zatem stosujmy je w codziennym życiu:

  • Filtrujmy docierające do dzieci i młodzieży informacje, minimalizujmy ich ilość, wybierajmy tylko te, które są dla dziecka istotne i dotyczą bezpośrednio jego osoby, bo mózg dziecka jest bardzo plastyczny i nie przepracuje wszystkiego świadomie, czego konsekwencją mogą być nieuzasadnione lęki.
  • Nie bagatelizujmy strachu, bo jest on odpowiedzią organizmu człowieka na konkretną sytuację i jest możliwy do przepracowania i opanowania. Natomiast jeśli pojawi się lęk, będzie znacznie trudniej go opanować.
  • Jeśli twoje dziecko tego potrzebuje, porozmawiaj z nim o śmierci i cierpieniu. To nie są tematy tabu, zwłaszcza teraz, gdy tyle się mówi o tym w mediach. Śmierć przedstawiajmy jako coś, co czeka nas wszystkich, a nie jako coś tajemniczego i budzącego strach. Rozmawiajmy z dziećmi co każdy z nas może zrobić by żyć jak najdłużej w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, jak należy dbać o swoje zdrowie, jak się odżywiać, jaki sport uprawiać jak dbać o higienę.
  • Doceniajcie swoje dzieci, dając im konstruktywną informację zwrotną na temat tego, co robią pamiętajcie o tym, że im więcej dobrego dostrzegamy w ich wysiłku to bardziej je motywuje do osiągania sukcesów.
  • Dajcie swoim dzieciom przestrzeń do oddychania, czyli realizowania swoich pasji, zainteresowań, wspólnego spędzania czasu z rodzeństwem.
  • Obserwujmy swoje dzieci, by nie zgubiły się w chaosie i ciągłych zmianach, by czuły się bezpiecznie i wiedziały, że zawsze mogą na was liczyć.
  • Pamiętajmy, by codziennie karmić siebie i swoje dzieci dobrym słowem i optymizmem. Ostrzeżenia i groźby zmniejszają u ludzi poczucie kontroli, podkreślanie tego, co trzeba zrobić, żeby otrzymać nagrody, zwiększa je. A zatem zamiast mówić „Jak nie będziesz myć rąk to zachorujesz”, powiedzmy „myj ręce, a będziesz zdrowy”.
  • Teraz szczególnie potrzeba nam dorosłym rodzicom i nauczycielom wspólnie stawiać czoło wyzwaniom dnia codziennego mając na uwadze dobro naszych dzieci.

Przygotowała i opracowała na podstawie literatury:

  • „Jak powstają emocje? Sekretne życie mózgu?” Lisa Barret.
  • „Nasz wpływowy i uległy umysł” Sharot T.

Dorota Olszewska - pedagog szkolny