Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Pozytywne wzmocnienia

Pozytywne wzmocnienia
Wszyscy w obliczu zaistniałej sytuacji potrzebujemy wsparcia by przyzwyczaić się do zmiany. Zmiana jest procesem, a mózgu nie oszukamy, dlatego naturalne jest, że rodzą się w nas dorosłych i dzieciach, różne emocje...

...często skrajne, co skutkuje licznymi napięciami na płaszczyznach: rodzic – dziecko, dziecko – dziecko, rodzic – rodzic , nagle wszyscy są w domu przez cały dzień i chcemy czy nie dzielimy ze sobą przestrzeń.

W związku z tym my dorośli powinniśmy podjąć próbę zrozumienia rodzących się w naszych dzieciach emocji i frustracji, wspierać ich, szukając rozwiązań. Młodzi ludzie zostali z dnia na dzień osamotnieni w swojej rówieśniczej przestrzeni. Nie bójmy się z nimi rozmawiać o emocjach i nie oceniajmy ich, ale dawajmy dzieciom, a także i sobie prawo do odczuwania smutku, żalu, a może nawet frustracji. Dajmy im przestrzeń i współodczuwajmy, szukając pozytywów we wspólnym byciu w domu. Dzieci same nie znajdą rozwiązań, jeśli nie będziemy im wskazywać drogi, i my dorośli - rodzice będziemy dla nich drogowskazem. Człowiek, żeby się rozwijać potrzebuje pozytywnych wzmocnień, zatem stosujmy je w codziennym życiu:

  • Filtrujmy docierające do dzieci i młodzieży informacje, minimalizujmy ich ilość, wybierajmy tylko te, które są dla dziecka istotne i dotyczą bezpośrednio jego osoby, bo mózg dziecka jest bardzo plastyczny i nie przepracuje wszystkiego świadomie, czego konsekwencją mogą być nieuzasadnione lęki.
  • Nie bagatelizujmy strachu, bo jest on odpowiedzią organizmu człowieka na konkretną sytuację i jest możliwy do przepracowania i opanowania. Natomiast jeśli pojawi się lęk, będzie znacznie trudniej go opanować.
  • Jeśli twoje dziecko tego potrzebuje, porozmawiaj z nim o śmierci i cierpieniu. To nie są tematy tabu, zwłaszcza teraz, gdy tyle się mówi o tym w mediach. Śmierć przedstawiajmy jako coś, co czeka nas wszystkich, a nie jako coś tajemniczego i budzącego strach. Rozmawiajmy z dziećmi co każdy z nas może zrobić by żyć jak najdłużej w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, jak należy dbać o swoje zdrowie, jak się odżywiać, jaki sport uprawiać jak dbać o higienę.
  • Doceniajcie swoje dzieci, dając im konstruktywną informację zwrotną na temat tego, co robią pamiętajcie o tym, że im więcej dobrego dostrzegamy w ich wysiłku to bardziej je motywuje do osiągania sukcesów.
  • Dajcie swoim dzieciom przestrzeń do oddychania, czyli realizowania swoich pasji, zainteresowań, wspólnego spędzania czasu z rodzeństwem.
  • Obserwujmy swoje dzieci, by nie zgubiły się w chaosie i ciągłych zmianach, by czuły się bezpiecznie i wiedziały, że zawsze mogą na was liczyć.
  • Pamiętajmy, by codziennie karmić siebie i swoje dzieci dobrym słowem i optymizmem. Ostrzeżenia i groźby zmniejszają u ludzi poczucie kontroli, podkreślanie tego, co trzeba zrobić, żeby otrzymać nagrody, zwiększa je. A zatem zamiast mówić „Jak nie będziesz myć rąk to zachorujesz”, powiedzmy „myj ręce, a będziesz zdrowy”.
  • Teraz szczególnie potrzeba nam dorosłym rodzicom i nauczycielom wspólnie stawiać czoło wyzwaniom dnia codziennego mając na uwadze dobro naszych dzieci.

Przygotowała i opracowała na podstawie literatury:

  • „Jak powstają emocje? Sekretne życie mózgu?” Lisa Barret.
  • „Nasz wpływowy i uległy umysł” Sharot T.

Dorota Olszewska - pedagog szkolny

Data dodania: 2021-03-01 12:36:26
Data edycji: 2021-03-31 12:36:49
Ilość wyświetleń: 70

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Zobacz

Partnerzy

Motto

,,Więcej nas łączy niż dzieli”

Cytat
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Facebook