Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Układ proprioceptywny

System proprioceptywny nazywany zmysłem położenia ciała. Dostarcza informacji z mięśni, stawów, wiązadeł o pozycji ciała oraz ich ruchach (czucie głębokie). Dzięki impulsom proprioceptywnym zdajemy sobie sprawę z tego, w jakiej pozycji jest nasze ciało bez konieczności patrzenia. Działanie tego układu jest niezbędne do wykonywania różnorodnych płynnych i efektownych ruchów. Układ proprioceptywny odpowiedzialny jest za zwiększenie świadomości ciała oraz kierowanie kontrolą motoryczną i planowaniem motorycznym. Układ ten wysyła do mózgu informacje pochodzące z mięśni i stawów, co umożliwia poprawne trzymanie kredki, prawidłowe siedzenie, trzymanie łyżki, przytulanie się z odpowiednia siłą. Ponadto umożliwia płynne chodzenie, bieganie, siedzenie, stanie i leżenie.

Dzieci, które mają nieprawidłową organizację proprioceptywną wspomagają wykonywane czynności kontrolą układu wzrokowego, co oznacza, iż muszą patrzeć na to, co robią i potrzebują więcej czasu na przeanalizowanie wykonania czynności.

Przykładowe ćwiczenia do stymulacji układu proprioceptywnego niewymagające specjalistycznego sprzętu:

  • proste tory przeszkód tworzone w warunkach domowych, np. ułożone na podłodze poduszki, koce, ręczniki, stołki, krzesła, materiały o różnych fakturach,

  • skakanie na dmuchanym materacu,

  • przesuwanie do przodu krążka podczas skakania na jednej nodze (gra w klasy),

  • wbieganie i zbieganie ze schodów,

  • toczenie się na materacu w różnych kierunkach,

  • ślizganie się na małym kocyku wypełnionym np. grochem – dziecko leżąc na brzuchu, odpycha się rękami od podłoża albo my ciągniemy dziecko za kocyk lub ręce,

  • naleśnik czyli zawijanie dziecka w koc, folię z pęcherzykami, karimatę (głowa zawsze na zewnątrz), następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk, nóg z wykorzystaniem woreczków, materacyków wypełnionych ryżem, piaskiem, grochem czy fasolą,

  • zabawy w przepychanie i siłowanie się; dziecko i rodzic stykają się plecami, nogami, ramionami lub dłońmi.

Data dodania: 2021-04-14 18:28:57
Ilość wyświetleń: 453

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Zobacz

Partnerzy

Motto

,,Więcej nas łączy niż dzieli”

Cytat
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej